Történet

A Záhonyi Hugóné Óvoda története

Egykori intézményünk (Szigetcsépi Napköziotthonos Óvoda) 1954-ben Záhonyi Hugóné (Dusi néni) óvónő vezetésével kezdett el működni Szigetcsépen a Szabadság utca 54.sz. alatt. A kor jellegzetes, hosszú vályogfalú épületében magaslétszámú gyermekcsoportok működtek három csoportszobával, konyhával, udvari mellékhelységekkel, szerényebb játékeszközökkel. 2010-ig itt helyezkedett el községünk egyetlen, folyamatosan fejlődő óvodája, amelyet a mai, modern építésű és felszereltségű jelenlegi óvoda váltott fel az Orgona utcában. Intézményünk, a "Záhonyi Hugóné Óvoda" természetvédelmi terület közelében, a Duna egyik holtága mellett helyezkedik el. Számtalan lehetőséget nyújt a gyerekeknek és családoknak a közösségi élethez, a szabadidő hasznos és kellemes eltöltéséhez, valamint különféle rendezvények megszervezésénél is kedvelt szintérként is szolgál. Gyakran látogatunk el mi is a gyerekekkel erre a helyre, hiszen sok-sok látnivaló, tapasztalnivaló vár ránk minden alkalommal. Egy-egy kiránduláskor hagyományaink is megelevenednek pl.: Föld- Madarak- Fák napja, Gyermeknap, Falunap, Nemzetiségi nap… Községünkben Falumúzeum található, amely a Szabadság utcából 2023-ban költözött a Fő útra. A jelenlegi épület egykor Schneider Mariska néni és családja tulajdona volt, amely 2023-ban lett felújítva. Kiváló színtérként szolgál az intézmények (Önkormányzatok, Általános Iskola, Nyugdíjas Klub, Óvoda) között létrejövő megállapodása alapján működő programszervezésnek. Szintén 2023-ban lett felújítva az egykori Szerb Iskola, jelenleg Szerb Klub. Óvodánk mindkét helyen aktív és állandó résztvevője község szintű rendezvényeknek

Nemzetiségi nevelés

Szigetcsép Pest megyében, Ráckevei járásban elhelyezkedő multikulturális emlékekkel rendelkező, többnemzetiségű község. Fontos számunkra és történelmileg is indokolt nemzetiségi programunk, mely tartalmazza azokat a témaköröket, nevelési területeket és nevelési helyzeteket, melyek a gyermekek mindennapjaiban is megjelennek (beszédhelyzetek, játékszituációk, tevékenységek) és elősegítik kulturális értékeinkkel való ismerkedést mindhárom kultúra köreiben. Komplexen és egyénre szabottan, differenciált módszerekkel, a kompetencia program segítségével, kiemelten mesével, verssel, dallal, zenével, tánccal segítjük elő a gyermeki tudás gyarapodását. Pedagógiai koncepciónk, hogy a játékból kiindulva, fejlesszük gyermekeinket. A legtöbb óvodáskorú gyermek számára óvodánk az első élettér, ahol ezzel a nyelvi-kulturális közeggel és hármassággal (magyar, német, szerb) találkozhatnak. A hagyományápolás feladataink szerves része, mely erősíti a nemzetiségi közösséghez való tartozás igényét, élményét, melyben a gyermekek identitástudatának alakulása kivételes szerepet kap. Magába foglalja a nemzetiségi kultúra érzelmi alapon való megismertetését, megélését és megszerettetését, a hagyományok ápolását és továbbadását. Szabadidős tevékenységek, hagyományápolás Óvodán belüli és óvodán kívüli programok, rendezvények szervezésével kiemelten foglalkozunk.

Integráló nevelés

Az integráló nevelés területén is sikereket értünk el. Egyéni képesség fejlesztés, mindig az egyes gyerekek aktuális fejlettségéhez igazodik. A potenciális tanulási zavarok megelőzése, kiszűrése a pszichikus funkciók fejlesztése az itt dolgozó pedagógusok egyik erős oldala. Sikerként könyveljük el, az egyéni bánásmód és differenciált foglalkoztatás fokozott érvényesítését, tudatos alkalmazását. Gyermekek fejlődés nyomon követése Záhonyi Hugóné Óvoda mérés-értékelés rendszerének bemutatása és a gyerekek fejlődésének nyomon követésén keresztül.

Kompetencia alapú nevelési program szellemiségében megvalósuló nevelés

Pedagógusaink a gyermek korcsoportnak megfelelő, napirenden belül rugalmas szervezeti keretben differenciált módszereket, eszközöket alkalmaznak. Fontos az ismeretek tapasztalati úton való átadása. Az óvodások zenében, vizuális tevékenységekben átélhetik, a mesék szárnyaló világát. Mozgással, cselekedtetéssel, élmények biztosításával, az észlelő funkciók változatos gyakoroltatásával, párhuzamosan végezhető tevékenységszervezéssel sokszínű tapasztalatokat adnak át a pedagógusok óvodásaik számára. A tudatos tervező munka révén, nap, mint nap színes élményekhez jutnak a gyermekek. Nevelőink sikeresen valósítják meg az élő és élettelen környezetünkkel való harmonikus együttélést, életmódot, gondolkodást, viselkedésmódot, szokást és értékrendszert. Játszva tanulhatnak egymástól, és a felnőttektől a gyerekek. Anyanyelvi nevelés Magába foglalja a nyelvi játékok tervezését, kommunikációs készségfejlesztést, szókincsbővítést, helyes kiejtés gyakorlását mindhárom kultúrában. A beszédértés és beszédhallás képességét nyelvi játékokkal erősítjük. Matematikai tapasztalatszerzés A környezet megismerése során matematikai ismereteket is nyújtunk a gyermekek egyéni fejlettségi szintjétől függően. Környezet megismerése, megóvása Feladatunk a községünkben létező hagyományok ápolása, környezetünk védelme, megóvása, a környezetről alkotott ismeretek bővítése. A gyermekek életkoruknak és egyéni képeségeiknek megfelelően rendelkezzenek olyan szókinccsel, amely lehetővé teszi, hogy a megszerzett ismereteket a kisebbség nyelvén is közvetíteni tudják. Ismerjék meg a helyi szokások és hagyományok értékeit. Ének-zenei nevelés, néptánc: Ez a terület talán a legkedvesebb a gyerekek számára, egyben külön jelentősége van az ismeretátadásban, a kommunikációs készségek, és mindhárom kultúra ápolásának kialakulásában. Az esztétikus előadásmód mellett a gyerekek élvezik a mozgásos, zenei és nyelvi alapokon nyugvó népdalokat, népzenét, népi gyermekjátékokat. Kellőképpen motiválttá és befogadová válnak azok a gyerekek is, akik kevésbé érdeklődőek, vagy beszédfejlődési elmaradásokat mutatnak. A zenei nevelésnél az ének, a ritmus és a hallásfejlesztésen kívül a kisebbség nyelvén is ölbeli játékokat, mondókákat, énekes játékokat, kiolvasókat is tervezünk. Lehetőséget biztosítunk a háromnyelvű zenehallgatásra és megismertetjük a gyerekekkel a nemzetiségek tánckultúráját. Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka: Nevelési célunk e téren a gyermekek tárgyi kultúrájának értékeivel való megismertetés (népi kismesterségek megismerése – keramikus, virágkötészet, festőművészeti és egyéb alkotások megismerése és alkotása, valamint műemlékek megtekintése múzeumpedagógiai célú kirándulások, látogatások keretében.).

Nevelőtestület munkájának, eredményeinek bemutatása

Záhonyi Hugóné Óvoda nevelőtestületének összetétele: Az intézményben 9 óvodapedagógus dolgozik, ebből 2 német nemzetiségi óvodapedagógus, 1 szerb nemzetiségi óvodapedagógus, 1 az Oktatási Hivatal szaktanácsadója. Az elmúlt években az óvodapedagógusok körében népszerűek voltak a művészeti neveléssel és az integrációval kapcsolatos továbbképzések. Az IKT eszközök használatával kapcsolatos képzéseken valamennyi pedagógus részt vett. Az óvodapedagógusok a kompetencia alapú pedagógiai program szellemiségét a napi gyakorlatba átültették, több alkalommal tartottak bemutató foglalkozásokat a pedagógiai program gyakorlati hasznosításáról, a bázisintézményi munka során. Az óvoda bázisintézményként működött 2017-2023-ig. A bázisintézményi feladatok ellátása során, a Csepel-szigeten évente 70-80 pedagógus szakmai munkáját tudtuk segíteni. A nemzetiségi kultúra és hagyomány átörökítést az óvoda egyik fő feladatának tekinti, évente több alkalommal szervezünk projektheteket és kiállításokat. Két óvodapedagógusunk néprajzi kutatásban és előadásban is szerepet vállalt. Az óvoda az elmúlt évek során rendszeresen publikált az intézményben folyó munkáról a helyi újságban, egy pedagógus emlékérmet kapott a településért végzett munkájáért. Egy óvodapedagógusunk helytörténeti könyv szerkesztésében is részt vett.

Kapcsolataink: iskola, óvoda, család, önkormányzatok, civil szervezetek, nevelési- és egészségügyi intézmény és védőnői szolgálat

Iskola - óvoda: A kapcsolattartásban legfontosabb feladatunk, hogy a gyerekek kellő motiváltsággal, felkészüléssel kerüljenek az iskolába, elősegítsük az óvoda-iskola átmenetet, nyomonkövessük az iskolába kerülő gyermekek fejlődését. A nemzetiségi nyelv iránt érdeklődő gyermekek utánpótlását a gyerekek érdeklődése szerint elősegítsük. Család – óvoda: Büszkék vagyunk jó kapcsolatainkra. A szülőkkel való együttműködés segítségünkre van nevelői munkánk megvalósításában, valamint többnemzetiségű kultúránk megerősítésében, melyekkel lehetőségeink is kiszélesedtek. Önkormányzatok - óvoda: Működésünk egyik alapja az önkormányzatokkal (Szigetcsép Községi Önkormányzat, Szigetcsép Szerb Hagyományőrző Egyesület, budapesti Szerb Kulturális Központ, Szigetcsép Német Nemzetiségi Önkormányzat) való együttműködés. Támogatásaik elősegítik munkánkat. Nevelési és egészségügyi intézmények - óvoda: Szerves része a sajátos nevelési igényű (SNI), beilleszkedési, magatartási és tanulási nehézséggel küzdő gyermek (BTMN), valamint a hátrányos- (HH) és halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) gyermekek felzárkóztatásának és fejlődésének elősegítése szempontjából.

Intézményi adatok a 2023-2024. nevelési évben

Gyermeklétszám: 110 fő (4 csoportban) Férőhely szám: 125 főre adott Csoportonkénti megoszlás és személyi feltételek: Mind a négy csoportunk heterogén csoport, tehát különböző életkorú gyermekek alkotnak egy óvodai csoportot. Pillangó csoport Gyermeklétszám: 29 fő Szivárvány csoport Gyermeklétszám: 26 fő Szivecske csoport Gyermeklétszám: 27 fő Napsugár csoport Gyermeklétszám: 26 fő 2 fő szakszolgálati munkatárs: utazó logopédus és fejlesztő pedagógus 2 fő gyermekpszichológus Tárgyi adottságok: -5 foglalkoztató csoportszoba -1 fejlesztő szoba -1 szülői fogadó -1 nevelői szoba és könyvtár -tornaterem és szertár Egyéb: aula, irodák, titkárság, konyha, étkező, öltözők, mosdók, raktár-és mellékhelységek, orvosi szoba és elkülönítő, szerelőműhely, parkosított udvar, előkert, hátsó udvar és kertrész. Technikai felszereltség: Alapvető digitális eszközök állnak rendelkezésünkre. Játék és eszköz feltszereltség: folyamatosan bővülő játékeszközökkel és a gyermekek ideális fejlődését szolgáló egyéb eszközökkel rendelkezünk.